کد خبر: ۷۰۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا عنوان کرد: در شرایط فعلی که بسیاری از ظرفیت های صنعت خودرو خالی است، واردات خودروهای کارکرده منطقی نخواهد بود.
ارز واردات خودروهای دست دوم صرف رشد ظرفیت های صنعت خودرو شود

به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا عنوان کرد: در شرایط فعلی که بسیاری از ظرفیت های صنعت خودرو خالی است، واردات خودروهای کارکرده منطقی نخواهد بود.

سعید مدنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با بیان اینکه انتظارات برای واردات خودروهای نو و دست دوم موجب رکود در بازار خودرو شده است، اظهار داشت: متاسفانه با جوسازی هایی که علیه صنعت خودرو شده مردم در انتظار واردات خودرو به خصوص خودروهای دست دوم هستند در حالی که می توان ارز واردات خودروهای دست دوم را صرف رشد ظرفیت صنعت خودروسازی کشور و تولید بیش از یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو و یا واردات خودروهای خارجی ارزان قیمت و مونتاژ آنها در داخل توسط خودروسازان داخلی کرد و با ارزش افزوده حاصل شده از مونتاژ خودرو مسائل و مشکلات در صنعت خودرو را حل و فصل کرد.

وی در ادامه به تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: واردات خودروهای نو نه تنها عاملی برای تهدید خودروسازان داخلی نیست بلکه موجب ایجاد رقابت در صنعت خودرو خواهد شد اما واردات خودروهای دست دوم با توجه رانت ناشی از اختلاف قیمت واردات با نرخ فروش و عدم تضمین خدمات پس از فروش عقلانی نیست و مشکلاتی را در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد.

 مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: زمانی می توان زمینه واردات خودروهای دست دوم را فراهم کرد که از همه ظرفیت های خودروسازی کشور استفاده کرده و واردات به میزان کافی داشته باشیم اما در شرایط فعلی که بسیاری از ظرفیت های صنعت خودرو خالی است، واردات خودروهای کارکرده منطقی نیست. ضمن اینکه دولت هنوز ساز و کار مشخصی را برای واردات خودروهای دست دوم و قیمت گذاری آنها تعیین نکرده است.

مدنی با یادآوری اینکه بالاترین آمار واردات خودرو به کشور مربوط به سالهای قبل از سال 97 و سالانه  بین 50 تا 90 هزار دستگاه خودرو بوده است، اظهار داشت: در این سالها در عین حال که واردات خودرو به کشور آزاد بود و همه اشخاص حقیقی و حقوقی قادر به واردات خودرو بودند، خودروسازان نیز محصولات خود را تولید می کردند و واردات نه تنها تهدیدی برای خودروسازان نبود بلکه موجب تنظیم بازار خودروهای خارجی شد که البته اکنون این وظیفه به عهده مونتاژکاران است.  .

مدیرعامل اسبق سایپا در پایان گفت: در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی دست دوم در بازار به دلیل ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 به شدت افزایش یافته است. از طرفی خریدارانی که برای خرید خودروهای خارجی سرمایه گذاری کرده بودند با رشد به یکباره قیمت خودروهای خارجی و به منظور حفظ ارزش سرمایه خود به سمت خرید خودروهای داخلی رفته و این رشد تقاضا موجب رشد بهای خودروهای داخلی در بازار شده است. بنابراین زمانی می توان از تاثیر مثبت واردات خودرو صحبت کرد که واردات خودروهای نو، تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت ها در بازار را به دنبال داشته باشد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"